Wednesday, July 7, 2010

Kad Imej Kecil bantu membaca...

Video ni dah lama saya rakamkan.. Dalam bulan 4 lepas..
Alhamdulillah tahun ini tahun kedua saya mengajar prasekolah... Tahun lepas agak kelam-kabut... Tambahan sebab take-over kelas prasekolah selepas 2 bulan anak2 murid hanging xde cikgu mengajar...


Tahun ni, saya start awal program membaca.. Tak tunggu bln 2 atau 3 untuk membaca... Saya terus ajar membaca secara individu.. Dan Alhamdulillah bln 4, saya dapat trace 5 orang murid sudah boleh membaca dengan lancar.. Dan yang lain, masih mengeja...
Antara BBM yang saya gunakan adalah Kad Imej Kecil..


Jom kita tengok video ni dahulu...

p/s: sangat comel bila dengar anak2 kecil ni cuba membunyikan perkataan dengan betul... dengar dan perhati cara mereka membunyikan dahulu perkataan sebelum melihat objek pada imej... dari situ kita tahu da mengeja dengan betul..

tugas guru atau ibubapa pada masa ini hanya membetulkan sebarang sebutan yang salah... senang kan?? biarkan sahaja mereka seronok meneroka bahasa!

3 comments:

azhariahzuber said...

aznee mcm ne nak tau depa mengeja or tgk gambar sbb dkt kad tu ada gamabr kan

a.z.n.e.e said...

azza:
senang je.. dgr cara dia sebut huruf dgn betul.. sbb aku x ajar baca ikut cara cikgu kita ajar dulu.. aku ajar fonik.. kalo 'k' bunyinya 'keh'.. so ko dgr bebetul bila dia sebut 'kotak'.. hujung tue ada bunyi 'keh'.. itula kelebihan fonik... dia sebut dahulu baru dtg kefahaman ttg apa yg disebut.. so, semua perkataan dia boleh baca terus sbb dibunyikan hurufnya...!

a.z.n.e.e said...

contoh lain: 'cangkuk'.. kalo kita sebut biasa 'cangkok'.. betul tak? kalo dia sebut je ikut gmbr, dia akan sebut bunyi sebutan perbualan harian!

dan selalu, aku test kat budak yg xreti sgt baca.. walaupun gmbr tue direct, dia akan main sebut je.. bukan gmbr objek manjor, tp objek minor.. dan setiap gmbr tue, aku dh hafal dah.. so, depa xle nk kelentong punye.. hehehe..